MiniDigi + MiniTNC




Opis:


Coś bardzo małego :) dla krótkofalowców, miłośników APRS - MiniTNC lub MiniDigi.



Jest to proste TNC oparte na procesorze PIC16F88, jednak ma bardzo ciekawą
funkcjonalność - może pracować jako domowa stacja APRS wspamagająca odległe digi.
Czyli idealna sprawa dla szybkiego i taniego pokrycia "białych plam" w zasięgu stacji
przekaźnikowych sieci APRS, a jest ich jeszcze sporo w Polsce - zwłaszcza w górach.
Wystarczy zamontować moduł, który oferuję do radiotelefonu pracującego w paśmie 2 m
i już mamy digi, a przy okazji jesteśmy "widoczni" na mapie APRS - moduł przy pracy
jako digi wysyła bikony z własnym znakiem, pozycją i informacją opisową.
Autorem softu i pierwotnego schematu jest WB8WGA, a jest opisany np. tu:
http://www.kh-gps.de/minitnc.htm
Po wielu testach okazało się, iż układ zawiera pewne niedociągnięcia - wszystkie zauważone
błędy zostały w module, który tu oferuję poprawione i teraz pracuje to ładnie i stabilnie.



Płytka drukowana została zaprojektowana i wykonana przeze mnie - jest to wersja mini (3x3,5cm).
Tylko kilka elementów jest normalnych rozmiarów, a zdecydowana większość to elementy SMD,
co pozwoliło osiągnąć bardzo małe rozmiary płytki i dużą powtarzalność parametrów.
Dzięki temu moduł można bez problemów upakować wewnątrz zdecydowanej większości
radiotelefonów przewoźnych (czasami nawet wejdzie do starszego radia przenośnego)
i otrzymujemy pozornie normalne radio, ale z uproszczonym digi wewnątrz.



Otrzymasz sprawdzony, zaprogramowany i wstępnie wyregulowany moduł wraz z okablowaniem
i bardzo obszerną (5 stron) instrukcją w wersji elektronicznej (PDF) opisującej jak "pożenić"
tą płytkę z radiotelefonem i jak ją przekonfigurować, gdyby zaszła taka potrzeba.
Jeśli po zakupie podasz mi znak pod jakim ma pracować to minidigi i jego lokalizację
(współrzędne GPS) to (oczywiście gratis) wprogramuje dla Ciebie te ustawienia.
Aby zorientować się na ile prosty jest montaż modułu nie musisz go "w ciemno" kupować.
Instrukcję w PDF-ie możesz sobie ściagnąć wcześniej - kliknij tu:


Parametry techniczne:


napięcie zasilania: od +8 do +15V
pobór prądu: ok. 12 mA
ścieżka z jaką emitowane są własne bikony: WIDE2-2 (można zmienić na inną)
retransmitowanie ramek stacji mobilnych z wpisaną ścieżką: WIDE1-1
retransmitowanie wiadomości (MSG) przesyłanych pomiędzy stacjami i ich potwierdzeń
emisja własnego bikonu: co ok. 10 minut (można zmienić na inny czas)
dekodowanie i nadawanie ramek o prędkości: 1200 bodów
interfejs komunikacyjny do komputera: 9600 bodów
regulacja poziomu wysterowania nadajnika: potencjometr precyzyjny 21-obrotów
wymiary modułu: 30x35x20 mm (szerokość, długość i wysokość płytki z elementami)
długość przewodów przyłączeniowych: ok. 30 cm



Inne informacje:


Aby uruchomić pomocnicze digi oprócz tej płytki musisz posiadać radiotelefon FM na pasmo 2 m
i oczywiście zasilacz do niego oraz antenę. Radio może być jakieś starego typu (nawet wskazane).
Odbiornik w nowych radiotelefonach pracuje wąsko (ok. 10 kHz), więc ramki stacji mobilnych, które
nadają z szeroką dewiacją mogą nie być prawidłowo dekodowane, dlatego lepiej użyć "staruszka".

W tym zastosowaniu moduł mogą użytkować wyłącznie licencjonowani krótkofalowcy

Jeśli nie chcesz uruchamiać u siebie pomocniczego digi można wykorzystać ten moduł jako
proste TNC - np. do podpięcia do komputera i obserwacji na nim pracy sieci APRS.
W komplecie jest już krótki kabel łączący płytkę z portem COM komputera.
W takim zastosowaniu "Pozwolenie radiowe" czyli licencja nie jest potrzebna.